قانون كاركنان خدمات ملكي

فصل اول

احكام عمومي

مبني

مادهَ

 اول:

اين قانون به تاَ سي از حكم فقره (4) مادهَ پنجاهم قانون اساسي افغانستان بمنظور استخدام اشخاص واجد اهليت در ادارات خدمات ملكي و تنظيم مناسبات آنها با اداره وضع گرديده است.

اهداف

مادهَ دوم:

اهداف اين قانون عبارت اند از:

1- تحقق اصلاحات در سيستم ادارات دولتي غرض بهبود عرضه خدمات.

2- استخدام كاركنان خدمات ملكي بر اساس اهليت و شايستگي ،بدون تبعيض و طور شفاف از طريق رقابت آزاد.

3- تنظيم حقوق و مكلفيت هاي كاركنان خدمات ملكي و امور ذاتي آنها.

4- انكشاف مهارتها و حفظ مامورين مجرب خدمات ملكي و استخدام كانديدان مسلكي و ماهر در ادارات دولتي .

5- ايجاد اداره سالم ، مسلكي ، حسابده ، بيطرف و فارغ از فساد و دخالت سياسي بمنظور ارايه خدمات موَثر به مردم.

اصطلاحات

مادهَ سوم:

اصطلاحات آتي در اين قانون مفاهيم ذيل را افاده مينمايد :

1- خدمات ملكي : فعاليت هاي اجرائيوي و اداري دولت است كه توسط كاركنان خدمات ملكي عرضه ميگردد.

2- كاركنان خدمات ملكي : مشتمل است بر مامور و كاركن قرار دادي خدمات ملكي .

3- مامور خدمات ملكي : شخصي است كه با رعايت احكام اين قانون به منظور ارائه خدمات طور دايمي در اداره دولتي استخدام مي گردد.

4- كاركن قراردادي خدمات ملكي :مشتمل است بر كاركن حرفوي و  خدماتي كه با رعايت احكام اين قانون به منظور ارائه خدمات در اداره دولتي بطور موقت استخدام مي گردد.

5- بست: بخشي از تشكيل است كه به اساس آن كاركن وظيفه محوله را انجام مي دهد.

6- قدم : جزء بست است كه به موجب آن كاركن خدمات ملكي بعد از ارزيابي موَفقانه اجراات سالانه در داخل عين بست به قدم (مزد)بالاتر ارتقاء مي نمايند.

7- لايحه وظايف : سند رسمي اداره است كه اهداف ، وظايف ، مسوليت ها و ايجابات بست در آن مشخص ميگردد.

8- پلان كار : برنامه ريزي فعاليت هاي كاركنان خدمات ملكي است كه به اساس لايحه وظايف جهت حصول دست آوردهاي متوقعه تنظيم ميگردد.

مادهَ پنجم : مامور خدمات  ملكي منبعد در اين قانون به نام مامور و كاركن قراردادي خدمات ملكي بنام كاركن قراردادي ياد مي شوند.

مادهَ ششم :

(1)  خدمات ملكي داراي هشت بست و هر بست داراي پنج قدم ميباشد.

(2) بست ها و قدم هاي مامور و كاركن قراردادي واندازه معاش طبق جدول ضميمه شماره (1) اين قانون تنظيم ميگردد.

اندازه مزد بست ها و قدم هاي مامور و كاركن خدمات ملكي مطابق به فقره (4) ماده بيست اين قانون تعيين ميگردد.

فصل دوم

شرايط استخدام

شرايط استخدام مامور

مادهَ هفتم:

(1) شخصي به صفت مامور در خدمات ملكي استخدام ميشود كه واجد شرايط ذيل باشد.

1- تابعيت افغانستان را داشته باشد.

2- سن وي از 18 سال كمتر و از شصت و چهار سال بيشتر نباشد.

3- تصديق صحي از مراجع ذيصلاح وزارت صحت عامه را داشته باشد.

4- سند فراغت بكلوريا يا بالاتر از آن از موَسسات رسمي تعليمي داخل يا خارج كشور را داشته باشد.

5- به حكم قطعي و نهائي محكمه ذيصلاح به جنايت محكوم نگرديده باشد.

(3) ماموريكه داراي تحصيلات پائينتر از صنف دوازدهم بوده و قبل از انفاذاين قانون به صفت مامور در وزارت ها و ادارات دولتي تقرر حاصل نموده اند ، حين تطبيق برنامه اصلاحات اداري در صورتيكه ساير معيارهاي بست هاي مندرج ماده هشتم اين قانون را تكميل نموده باشند، ميتوانند بدون در نظر داشت درجه تحصيل ، بست هاي ادارات خدمات ملكي را به اساس رقابت آزاد احراز نمايند.

 

( 4) شخصي به صفت كاركن قراردادي در ادارات خدمات ملكي استخدام ميشود كه واجد شرايط مندرج اجزاي (1،2،3،و5) فقره (1) اين ماده باشد.

مشاغل كاركن قراردادي در سند تقنيني مربوط تنظيم ميگردد.

(5) شخص به وظيفه ايكه آمر مستقيم از اقارب درجه اول وي باشد ، مقرر شده نميتواند. اقارب درجه اول به اين منظور عبارت از پدر ،مادر ، اولاد ، زوج ، زوجه ، برادر و خواهر ميباشد.

 

معيار استخدام بست

مادهَ هشتم:

(1) شخصي در بست اول خدمات ملكي ( رياست عمومي ) استخدام ميشود كه علاوه بر شرايط مندرج فقره (1) ماده هفتم اين قانون ، واجد معيار هاي ذيل نيز باشد.

1- داشتن سند تحصيلي حداقل ليسانس .

2- داشتن تجربه كاري حداقل چهار سال مرتبط به وظيفه .

3- قابليت طرح و تعيين خط و مشي (پاليسي) هاي ادارهَ مربوط .

4- توانائي رهبري و كنترول اداره.

5- داشتن اهليت و شايستگي .

6- داشتن حسن سيرت و شهرت نيك.

(2) شخصي در بست دوم خدمات ملكي (رياست) استخدام  ميشود كه علاوه بر شرايط مندرج فقره (1) مادهَ هفتم اين قانون واجد معيار هاي ذيل نيز باشد.

1- داشتن سند تحصيلي حداقل ليسانس.

2- داشتن تجربه كاري حداقل سه سال مرتبط وظيفه.

3- قابليت ارائه مشوره در طرح خط و مشي (پاليسي ) اداره مربوط .

4- توانائي رهبري و كنترول اداره.

5- داشتن اهليت و شايستگي .

6- داشتن حسن سيرت و شهرت نيك.

(3) شخصي در بست سوم خدمات ملكي (آمريت) استخدام ميشود كه علاوه بر شرايط مندرج فقره (1) مادهَ هفتم اين قانون واجد معيار ذيل نيز باشد.

1- داشتن سند تحصيلي حداقل فواق بكلوريا.

2- داشتن تجربه كاري حداقل دو سال مرتبط به وظيفه.

3- قابليت تطبيق خط و مشي (پاليسي) ادارهَ مربوط.

4- توانائي رهنمائي و كنترول ادارهَ مربوط .

5- داشتن اهليت و شايستگي.

6- داشتن حسن سيرت و شهرت نيك.

(4) شخصي در بست چهارم خدمات ملكي (مديريت عمومي ) استخدام ميشود كه علاوه بر شرايط مندرج فقره (1) مادهَ هفتم اين قانون واجد معيار هاي ذيل نيز باشد .

1- داشتن سند تحصيلي حداقل  بكلوريا.

2- داشتن تجربه كاري حداقل يك سال مرتبط به وظيفه.

حايز سند دوكتورا و ماستري ازين حكم مستثني است.

3- قابليت تطبيق خط مشي ( پاليسي) اداره مربوط .

4- داشتن اهليت و شايستگي .

5- داشتن حسن سيرت وشهرت نيك.

(5) شخصي در بست پنجم خدمات ملكي (مديريت) استخدام ميشود كه علاوه بر شرايط مندرج فقره (1) مادهَ هفتم اين قانون واجد معيار هاي ذيل نيز باشد:

1- داشتن اهليت و شايستگي .

2- داشتن حسن سيرت و شهرت نيك .

(6) شخصي در بست ششم خدمات ملكي ( ماموريت ) استخدام ميشود كه داراي شرايط مندرج فقره مادهَ هفتم اين قانون باشد .

(7) شخصي در بست هفتم خدمات ملكي استخدام ميشود كه علاوه بر شرايط مندرج فقره (3) مادهَ هفتم اين قانون واجد معيار هاي ذيل نيز باشد .

1- داشتن سند فراغت از مراكز آموزشي فني و حرفوي يا مهارت و تجربه كاري .

2- توانائي انجام وظايف مطابق فن يا حرفهَ مربوط .

(8) شخصي در بست هشتم خدمات ملكي استخدام ميشود كه واجد شرايط مندرج فقره (1) مادهَ هفتم اين قانون باشد .

 

 

 

 

 

فصل سوم

وظايف و مكلفيت ها

وظايف

مادهَ دوازده هم :

مامور و كاركن قراردادي وظايف محوله را طبق لايحه وظايف و پلان كار و به اساس احكام قوانين و مقرره هاي مربوط انجام مي دهند .

مكلفيت ها

مادهَ سيزده هم :

مامور و كاركن قراردادي در اجراي وظيفه داراي مكلفيت هاي ذيل مي باشد .

1- رعايت اصل بيطرفي در اجراي امور محوله .

2- رعايت سلسله مراتب اداري و اطاعت از آ مر .

3- حفظ اسرار وظيفوي ، مطابق احكام قانون .

4- حفظ وقار و حيثيت اداره .

5- بر خورد نيك با همكاران و مراجعين .

6- حفظ و نگهداري دارائي عامه در ادارهَ مربوط .

7- استفاده معقول از وسايل و تجهيزات كار در امور مربوط به اداره .

8- عدم اشتراك و دخالت در مناقصات ، مزايدات و يا ليلام ايكه به اجراي آن موَظف است. به نفع خود يا شخصي ديگر .

9- اجتناب از هر نوع عملي كه موجب ايجاد وقفه در امور اداره گردد .

10- عدم سوء استفاده از امكانات و معلومات اداره به نفع خود يا ديگران.

11- اجتناب از غفلت و سهل انگاري در اجراي وظيفه محوله .

12- تعقيب پروگرام هاي تربيوي بمنظور رشد و انكشاف مهارت هاي مسلكي كه از طرف اداره تنظيم ميگردد .

13- عدم استفاده از صلاحيت هاي وظيفوي غرض اجراي امور شخصي .

14- عدم استفاده از ساعات رسمي در امور شخصي .

15- اجتناب از ساير اعماليكه اداره را متضرر نمايد .

16- اجتناب از ارتكاب جرايم رشوت ، اختلاس وساير انواع فساد اداري .

مسوَوليت ها

مادهَ چهاردهم :

(1) مامور و كاركن قراردادي از وظيفه يا صلاحيتي كه مطابق به قانون به وي محول يا تفويض ميگردد، مسوَوليت دارد.

(2) هرگاه مامور يا كاركن امر آمر را خلاف قانون يا مقررات تشيخص دهد ، مكلف است موضوع را طور كتبي به اطلاع آمر برساند ، در صورتيكه آمر بعد از اطلاع ، اجراي آمر خود را كتبا تاكيد نمايد   ،    مامور يا كاركن قراردادي به اجراي آن مكلف نيست .

 

موقف مامور و كاركن قراردادي

مادهَ پانزدهم :

(1) مامور و كاركن قراردادي در جريان مدت خدمت به يكي از موقف هاي ذيل قرار ميگيرد.

1- موقف اصلي .

2- موقف خدمتي .

3- موقف تحصيلي(براي مامور ).

4- موقف خدمت عسكري .

5- موقف انفصال موقت .

(2) شرايط و حالات موقف هاي مندرج فقره (1) اين ماده در مقررهَ امور ذاتي كاركنان خدمات ملكي تنظيم ميگردد.

 

ارزيابي اجراآت مامورين

مادهَ شانزدهم :

(1) مامور بر اساس لايحه وظايف ، پلان كار و راپور اجراآت سالانه مورد ارزيابي قرار ميگيرد.

(2) هرگاه مامور در نتيجه ارزيابي اجراآت سالانه معيار هاي معينه را تكميل نمايد ، به قدم (مزد) بالاتر در داخل بست ارتقاء مينمايد.

(3) هرگاه مامور در نتيجه ارزيابي اجراآت سالانه معيار هاي معينه را تكميل كرده نتواند ،  در مورد حسب احوال اجراآت ذيل صورت ميگيرد:

1- معرفي به پروگرام هاي ارتقاي ظرفيت جهت فراگيري مهارتهاي لازم .

2- ادامه كاروي در بست قبلي بدون ارتقاء مزد و قدم .

(4) ماموريكه بست وي لغو ، تعديل يا به اعلان سپرده مي شود ، در حالت انتظار با مزد قرار ميگيرد. اداره مي تواند مامور منتظر با مزد را طبق احكام مادهَ هفتادودوم قانون كار به وظايف نمايد .

(5) فورم ارزيابي اجراآت سالانه مامور ضميمه شماره (3) اين قانون ميباشد .

(6) مامور كه به نتيجهَ ارزيابي قناعت نداشته باشد ،ميتواند به مراجع ذيصلاح شكايت نمايد.

(7) كميسيون مستقل اصلاحات اداري و خدمات ملكي در صورت موجوديت دلايل موَجه ميتواند طرح تعديل فورم ارزيابي اجراآت سالانه مندرج فقره (5) اين ماده را جهت تصويب به شوراي وزيران ارائه نمايد.

فورمهَ ارزيابي بعد از تصويب شوراي وزيران مدار اعتبار مي باشد.

(8) كاركن قراردادي به اساس لايحه وظايف ، پلان كار و راپور اجراآت سالانه مورد ارزيابي قرار ميگيرد. ارزيابي كاركن قراردادي طبق فورمي كه از طرف كميسيون مستقل اصلاحات اداري و خدمات ملكي ترتيب ميگردد، صورت ميگيرد.

 

 

 

 

 

 

فصل چهارم

حقوق و امتيازات

حقوق و امتيازات

مادهَ هفدهم:

مامور و كاركن قراردادي داراي حقوق و امتيازات ذيل مي باشد:

1- عقد قرارداد دائمي ماموريت مطابق احكام اين قانون .

2- دريافت لايحه وظايف بست مربوط .

3- دريافت مزد با اجزاء و ضمايم آن مطابق احكام قانون كار و به متناسب با بودجهَ ادارهَ مربوط .

4- احراز بست و ارتقاي قدم (مزد) .

5- استفاده از حق رخصتي .

6- دريافت حقوق تقاعد .

7- حق تاَمين رفاه و صحت مطابق احكام مندرج مواد (113 الي 117 و 119) قانون كار.

8- حق شكايت از عدم مصوَنيت از هر نوع تبعيض به اساس جنسيت ، قوميت ، موقف اجتماعي ، مذهبي ، سياسي و حالت مدني از جانب آمرين و همكاران در محل كار .

9- حق آموزش داخل خدمت .

10- حق تاَ مينات اجتماعي طبق احكام مندرج مواد (134 الي 144) قانون كار

(2) شرايط و طرز استفاده از مصونيت هاي مندرج فقره (1) اين ماده توسط سند تقنيني مربوط تنظيم ميگردد.

رخصتي

مادهَ بيست دوم:

مامور و كاركن قراردادي مستحق رخصتي هاي با مزد طبق احكام مندرج مواد    

 (39 الي 58) قانون كار ميباشند.

     احراز بست و ارتقاي قدم

مادهَ بيست و سوم:

(1) مامور ميتواند ، طبق احكام اين قانون به اساس رقابت ، بست بالاتر را احراز نمايد.

(2) مامور نمي تواند بست بالاتر را در وظايف مشابه در مدت كمتر از يك سال و در وظايف غير مشابه در مدت كمتر از دو سال احراز نمايد.

چگونگي وظايف مشابه و غير مشابه به اساس لايحه وظايف توسط اداره مربوط تنظيم ميگردد.

(3) ارتقاي مامور به قدم بالاتر در عين بست به اساس فورمهَ ارزيابي اجراآت سالانه صورت ميگيرد.

(4) كاركن قراردادي به بست بالاتر ارتقاء نموده نميتواند.ارتقاء به قدم بالاتر در عين بست به اساس فورمهَ ارزيابي اجراآت سالانه صورت ميگيرد.ُ

 

 

مادهَ بيست و پنجم :

(1) مامور ايكه نظم و انضباط كار و احكام مقرره طرز سلوك مامورين خدمات ملكي را با حسن صورت رعايت ووظيفه محوله را بالاتر از معيار هاي مندرج لايحه وظايف و پلان كار مربوط اجرا نمايد، بادر نظر داشت امكانات مالي  اداره (بودجه سالانه ) حسب ذيل مورد تشويش قرار گرفته مي تواند:

1- مكافات نقدي

2- تحسين نامه.

3- تقدير نامه درجه سوم .

4- تقدير نامه درجه دوم  .

5-  تقدير نامه درجه اول .

6- اعطاي نشان ، مدال يا لقب طبق احكام قانون مربوط .

(2) مكافات نقدي كه متضمن ده روزه مزد اصلي با اجزا و ضمايم آن است به پيشنهاد آمر مربوط و منظوري وزير يا آمر اعطاي درجه اول و يا راسا از طرف مقامات مذكور اعطا ميگردد.

(4) مامور در صورت تكميل شرايط ذيل به دريافت تقدير نامه درجه سوم نايل ميگردد:

(1) اين ماده .

2- ابتكار و نو آوري در كار .

3- انجام كار مثبت به اداره خارج وظيفه اصلي .

تقدير نامه درج سوم كه متضمن بيست روزه مزد اصلي با اجرا و ضمايم آن ميباشد به پيشنهاد آمر مربوط و منظوري وزير يا آمر اعطاي درجه اول يا رسا از طرف مقامات مذكور اعطا ميگردد.

(5) مامور در صورت تكميل شرايط ذيل به دريافت تقدير نامه درجه دوم نايل ميگردد:

1- تكميل شرايط مندرج فقرهَ

(4) اين ماده

2- ارائه طرح ها و پيشنهادات سازنده كه منتج به نتايج مؤثر گرديد باشد .

تقدير نامه درجه دوم كه متضمن بيست و پنج روزه مزد اصلي با اجزا و ضمايم آن ميباشد ، به پيشنهاد وزير يا آمر اعطاي درجه اول و منظوري رئيس  جمهور يا  راسا از طرف رئيس جمهور اعطا ميگردد.

(6) مامور در صورت تكميل شرايط ذيل به دريافت تقدير نامه درجه اول نايل ميگردد:

1- تكميل شرايط مندرج فقرهَ

(5) اين ماده .

2- داشتن قدرت سازمان دهي ، انسجام و هماهنگي در كار .

3- تطبيق مؤثر و دقيق خط و مشي (پاليسي ) دولت در تقدير نامه درج اول ساحه كار .

تقدير نامه درجه اول كه متضمن يك ماه مزد اصلي با اجزاء و ضمايم آن مي باشد ، به پيشنهاد وزير يا آمر اعطاي درجه اول و منظوري رئيس جمهور و يا راسا از طرف رئيس جمهور اعطا ميگردد.

(7) وجوه مالي تشويق هاي مندرج اين ماده در بودجهَ سالانه ادارات مربوط از طرف وزارت ماليه تثبيت و تعيين مي گردد.

 

 

فصل پنجم

تاديب

موارد تاديبي

مادهَ سي ام:

(1) مامور و كاركن قراردادي با رعايت احكام مندرج مواد (95 الي 101 ) قانون كار در موارد ذيل بار اول توصيه ، بار دوم اخطار ، بار سوم كسر مزد الي 5 روز ،بار چهارم با تبديلي به وظيفه مشابه تاديب مي شود :

1- عدم پابندي به وظيفه .

2- بر خورد نامناسب با مراجعين .

3- عدم دقت در اجراي اوامر قانوني و وظايف محوله .

4- تخطي از لايحه وظيفه.

5- تعلل و تاخير در اجراي وظايف و اوامر قانوني .

6- عدم دقت در نگهداشت و نظافت خود ، دفتر و لوازم كار .

7- عدم رعايت انضباط كار.

 

 

 

 

 

 



تاريخ : شنبه شانزدهم بهمن 1389 | 5:54 | نویسنده : سیرو س احمد |